GEMERT - Tipcon IT Solutions helpt klanten met ICT oplossingen die zowel innovatief als creatief zijn. De integratie van softwareontwikkeling, netwerkinrichting en hardware-installatie geeft het bedrijf al 12,5 jaar een onderscheidende positie op de markt
Bart Jaminon en Martijn van den Tillaart verontschuldigen zich. Een WiFi-router hangt aan een draadje uit het plafond. Het uitzicht op een digitaal presentatiescherm wordt geblokkeerd door een opzij geschoven plantenbak. “We zitten midden in een verbouwing”, zegt Martijn. Bart: “We zijn de laatste jaren hard gegroeid en pakken de binnenkant aan om meer werkplek te creëren. Bovendien is dit een beeldbepalend pand in het centrum van Gemert. Als we binnen klaar zijn willen we de historische elementen zoveel mogelijk terugbrengen in het straatbeeld.”
Wie langs het markante pand aan de Kerkstraat 26 in Hartje Gemert voorbijwandelt moet zich niet laten misleiden. Achter de historische gevel wordt hard gewerkt aan slimme en innovatieve automatiseringsprojecten. Twintig medewerkers werken er aan op maat gesneden ICT-oplossingen voor een breed klantenportfolio, met name in het MKB. “Van het eenvoudigweg inrichten van een werkplek tot het compleet verzorgen van de opdrachtontowikkeling en het logistieke proces voor de landelijke vakwedstrijden WorldSkills Netherlands”, zegt Martijn.
Bart: “We kijken naar de hardware en naar de software. En naar de bedrijfsprocessen. Daardoor kunnen wij heel innovatieve en vaak verrassende oplossingen bieden.” Martijn: “We hebben de combinatie in huis van systeembeheer en software op maat. Dat geeft ons een unieke positie op de behoorlijk volle ICT markt.” Bart en Martijn startten Tipcon IT Solutions 12,5 jaar geleden, op 1 november 2010. Aanvankelijk was hun ICT-bedrijf gevestigd in Erp. Maar inmiddels is Tipcon alweer vier jaar thuis in Gemert, in het pand aan de Kerkstraat 26. “We vinden het fijn om tussen de mensen te zitten”, vertelt Bart. “Hier zijn we én goed bereikbaar, én we zitten midden in het dorpshart.”
Tipcon IT Solutions onderscheidt zich in de werkwijze door samen met de klant nauwgezet door de bedrijfsprocessen te gaan, vervolgt Bart. “We willen weten waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan. Zodat we systemen zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten.“
Niet zelden levert dat voordeel op dat verder gaat dan de automatiseringsslag alleen, voegt hij direct toe. Hij noemt als voorbeeld een meubelleverancier die door Tipcon werd geholpen met het inrichten van een logistiek bestel- en orderpicksysteem: “Die klant had drie magazijnen. Doordat wij alle informatie hadden, konden we precies zien welke artikelen vaak samen verkocht werden. Door die artikelen in hetzelfde magazijn op te slaan wordt voortaan voorkomen dat de bestelbussen langs drie hallen moeten rijden om hun bestelling te verzamelen.” Van voordeel is ook dat Tipcon IT Solutions, naast de maatwerksoftware, ook de hardware op maat kan inrichten, haakt Martijn op dit voorbeeld in: “Zoals de WiFi-infrastructuur in de magazijnhallen en de scanners en tablets van de magazijnmedewerkers. We richten écht één systeem in zodat alle facetten compleet op elkaar zijn afgestemd.”
Bij het installeren van zowel de hard- als de softwaresystemen horen ook service en beheer. Doordat Tipcon IT Solutions de software in eigen huis ontwikkelt, kunnen de medewerkers problemen ook snel achterhalen en oplossen, zegt Bart: “Sterker nog. We willen juist voorkomen dat we dat moeten doen. Natuurlijk kan er altijd iets misgaan. Maar als wij ons werk vooraf goed doen hoeven we achteraf geen problemen op te lossen. Daar hameren we bij onze mensen op.”
Martijn: “En we zijn laagdrempelig. Als je ons belt word je niet eerst eindeloos doorgeschakeld. Je krijgt direct iemand aan de lijn met verstand van zaken. Dat vinden onze klanten prettig. En zelf vinden we die service ook belangrijk.”